دانلود گزارش تخصصی

دانلود گزارش تخصصی

دانلود گزارش تخصصی نمونه گزارش تخصصی کلیه پست های سازمانی در فروشگاه حاضر موجود می باشد .

محل لوگو

گزارش تخصصی هنرآموز رشته طراحی و دوخت

گزارش تخصصی هنرآموز رشته ساختمان

گزارش تخصصی هنرآموز رشته گرافیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته تربیت بدنی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته هنرهای تجسمی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته خوشنویسی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقاشی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته کامپیوتر

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نمایش

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقشه کشی معماری

گزارش تخصصی هنرآموز رشته الکترونیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته الکتروتکنیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته تاسیسات

گزارش تخصصی هنرآموز رشته ساخت و تولید

گزارش تخصصی هنرآموز رشته حسابداری

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقشه کشی عمومی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته صنایع دستی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته چاپ

گزارش تخصصی هنرآموز رشته کودکیاری

گزارش تخصصی دبیر فلسفه و منطق

گزارش تخصصی دبیر ادبیات فارسی

گزارش تخصصی دبیر کار و فناوری

گزارش تخصصی انباردار

گزارش تخصصی سرپرست خوابگاه

گزارش تخصصی دبیر تربیت بدنی و ورزش

گزارش تخصصی دبیر جغرافیا

گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی

گزارش تخصصی دبیر زبان انگلیسی

گزارش تخصصی دبیر هنر

گزارش تخصصی دبیر تاریخ

گزارش تخصصی مشاور

گزارش تخصصی معاون و مربی پرورشی

گزارش تخصصی معاون فنی

گزارش تخصصی معاون آموزشی

گزارش تخصصی معاون اجرایی

گزارش تخصصی معاون عمومی

گزارش تخصصی مدیر

گزارش تخصصی مربی بهداشت

گزارش تخصصی خدمتگزار

گزارش تخصصی دبیر دینی عربی

گزارش تخصصی دبیر مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی

گزارش تخصصی دبیر ریاضی

گزارش تخصصی دبیر فیزیک

گزارش تخصصی دبیر شیمی

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 482
  • بازدید دیروز : 1222
  • بازدید کل : 188145

دانلودگزارش تخصصی دبیرریاضی چگونگی جذاب کردن درس ریاضی وکاربرد رسم هندسی .


دانلودگزارش تخصصی دبیرریاضی چگونگی جذاب کردن درس ریاضی وکاربرد رسم هندسی .

دانلودگزارش تخصصی دبیرریاضی چگونگی جذاب کردن درس ریاضی وکاربرد رسم هندسی .در قالب ورد وقابل ویرایش در40 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی

گردآوری داده ها – شواهد 1

درسال تحصیلی ..  ..در جهت علاقه مندي دانش آموزان مدرسه  ............رسم ریاضی فعاليت هايي انجام دادم حين اجراي كار علت کاهش علاقه دانش آموزان به رسم ریاضی٬ نداشتن انگیزه ٬ ذوق و اشتیاق دراین زمینه ٬ که آن هم به دلیل ندانستن کاربرد رسم ریاضی است ، برايم روشن شد . دانش آموزدراین زمینه احساس نیازنمی کند و نیازش رادرقسمت های دیگر به خصوص تست پیدا می کند ٬ چون آنان به اهمیت ریاضیات درمسابقات علمی وآزمون های ورودی واقف هستند . همچنین به دلیل داشتن تکالیف زیاد مدرسه ٬ وقت کافی برای اتمام تکالیف نداشته واغلب اوقات اولیا رسم های شان راترسیم می کنند .

بنابراین سعی هرجزﺀ ازدرس را با تصویرعینی که به اندازه کافی ساده و روشن باشد مرتبط کنم . ( نژادصادقی76٬ ) همچنین کاربردهایی از رسم ها را در زمینه های تزئيني و فني به آنها نشان دهم تا ببینندکه چگونه ریاضیات ازدرون جهان اطراف آنها زاده شده، وآنان رادراین امریاری کنم . ( نشریه داخلی کمیته بهره وری ، آبان ماه 79 ).

نتایج بدست آمده از اين روش ها در مدرسه پويش عبارت بودند از :

- تحقق یافتن تدریس رسم ریاضی به شیوه های نو و جدید

- اشتیاق دانش آموزان به هنگام تدریس وبازدید

- اظهاررضایت اولیای آنان ازاجرای این طرح

- جذاب شدن درس رسم برای دانش آموزان وخاطره انگیزشدن زنگ ریاضي

- یادگیری مطلوب کاربردرسم ریاضي

- ترسیم رسم های ابتکاری توسط دانش آموزان

- تهیه کارت پستال توسط دانش آموز و تقدیم به دبیرریاضی

- تعویض دفتررسم وکشیدن مجددتمام رسم های کتاب

درسال تحصیلی جاری( 91- 90 ) به مدرسه راهنمایی فرزانگان ( تیزهوشان ) ناحیه 1 شیرازمنتقل شدم ٬ دانش آموزان این مدرسه نیز مانند مدرسه راهنمایی پویش بسیارفعال وپرکار هستند وتمام توان خود را برای تحصیل وکسب علم و شرکت درآزمون های مختلف بکارمی برند ولي باز در قسمت رسم هندسي با همان مشكلات مواجه بودم . با توجه به شناخت و تجربه ای که ازاین گونه دانش آموزان داشتم سعی کردم تا از همان اوایل سال به دنبال رفع این مشکل باشم .

برای ادامه وتکمیل راه کارهای علاقه مند نمودن دانش آموزان به اطلاعات دقیق تری نیازداشتم ٬ به این منظور به دنبال مطالعه کتاب ها٬مقالات٬خبرنامه ها ٬ مجلات رشد و... پرداختم تاصحبت ها ونظرات پیش کسوتان رادراین زمینه جویا شوم.

طبق مطالعات انجام شده درآزمون »TIMSSحدود 80تا 90 درصددانش آموزان کشورهای متفاوت درک چگونگی کاربرد هندسه دردنیای واقعی رانمی دانند وهمین مانع ازنوآوری وتفکرخلاق درآنان شده وباعث د لسردی آنان به هندسه می گردد » ( کیامنش ٬ نوری – اسفند77 ).

همچنین« رسم هندسه موجب تکامل سه کیفیت دردانش آموزان می شود: تجسم فضايي،درک عملی وتفکرمنطقی . پس بایدتاجایی که امکان دارد هرجز‍‍‍‍ء ازدرس هندسه رابرتصویرعینی که به اندازه کافی ساده وروشن می باشد٬متکی کرد.بایستی ازچنین تصویری آغازکردوهمه شرح وبسط های بعدی رابرآن متکی ساخت »( نژادصادقی 76٬ ) .

پس شاگردان بایدتشویق شوند مسائل روزمره رابه کمک نمایش های ریاضی ( جداول ٬ نمودارها و نقشه ها با بیان ریاضی )تفسیرکنند ٬ دانش ریاضی خودرا به کار برند و به کمک شرایط اولیه نتایج حاصل رابیان کنند . شاگردان نه تنها باید ببینند که چگونه ریاضیات در درون جهان واقعی کاربرد دارد ٬ بلکه باید مشاهده کنند که چگونه از درون جهان اطراف آنها زاده شده است . » ( نشریه کمیته بهره وری – آبان79 ) .

پس برای رسیدن به این هدف ازفعالیت های تکمیلی نیزمی توان استفاده کرد . فعالیت های تکمیلی٬ « فعالیت هایی هستند که برمبنای محتوی دروس یک موضوع درسی طراحی می شود و هدف آن تعمیق یادگیری دانش آموزان وایجاد فرصت برای علاقه مندی و اندیشیدن دربارۂ مفاهیم وتمرین مهارت هاست » (تصویررودی 84٬ ) .

« بااجرای فعالیت های تکمیلی می توانیم به طورمستقیم٬تغییرات رفتاردانش آموز رامشاهده وارزیابی کنیم.فعالیت هایی که درآن دانش آموزان به رقابت سالم می پردازند ، و روحیه خلاقیت آنها تقویت می شود ٬ آزادانه و با اختیاردر فعالیت های گروهی مشارکت می کنند ٬ جنبه های مختلف شخصیتی وروحی آنها تقویت می شود و استعداد وتوانمندی های خود را نمایان می سازد » (احمدی84٬ )

« فعالیت های دانش آموز با مواد و ابزارهای متنوعی مانند تصاویر و نمادهای گرافیکی هندسی ٬ مدل ها و توضیحات جنبی و جذاب سبب افزایش درک مفاهیم هندسی دراو و بهره وری مناسب درآن وسایل می شود » ( طالقانی٬امینی ـ بهمن78 ).

همچنین « رسم های هندسی می تواند درخدمت مدل سازی فرآیند های اجتماعی٬ اقتصادی و صنعتی قراربگیردکه پیش بینی این فرآینددرعرصه تصمیم گیری ها بسیار مهم است . » (ظهوری ٬زنگنه79 )

دراین فکر بودم که چگونه و ازکجا باید کاربرد رسم ها را به صورت عینی به آنان نشان دهم ٬ که به مطالبی ازجرج پولیا برخورد کردم : « به نظرجرج پولیا ( به نقل از نسترن اسدی ، 1381 ) یک معلم ریاضی مجال وفرصت زیادی دارد ٬اگراو وقت مقرر شده اش را به تمرین دانش آموزان با عملیات عادی پرکند٬ علاﻗﮥ آنها را می کشد٬ مانع پیشرفت عقلانی آنها می شود و از فرصت خود استفاده نادرست می کند ٬ اما اگراو حس کنجکاوی دانش آموزانش را باترتیب دادن مسائلي متناسب با معلومات شان جلب کند و آنها رادرحل مسائل کمک کند ٬ ممکن است درآنان ذوق ایجاد کند و جرﺃت ارائه رشد تفکرمستقل را به آنها بدهد . »

تجزيه و تحليل و تفسير داده ها

تجارب كاري من در سال هاي قبل درزمینه علاقه مندی دانش آموزان به رسم ریاضی نشان مي داد ، که از علت های اساسی بی علاقه گی آنان به رسم ریاضی نداشتن انگیزه ، ذوق و اشتیاق در این زمینه است که آن هم بدلیل ندانستن کاربرد رسم است و اين که احساس نیاز نسبت به آن نمی کنند . (به قول جرج پولیا به نقل از نسترن اسدي ، 1381 ) او نیازش را در قسمت های مختلف به خصوص تست می یابد چون به اهمیت ریاضیات در مسابقات علمی و آزمونهای مختلف واقف است . همچنین به دلیل داشتن تکالیف زیاد ، اغلب اوقات اولیا تکالیف رسم شان را می کشند .

بعد از بررسي ها و بحث و گفتگو با همکاران با تجربه و مطالعه کتاب ها و مقالات مختلف وهمچنین بررسی فرم تکمیل شده نظر سنجی توسط همکاران ریاضی و دانش آموزان ، حالا نوبت دسته بندي و تجزيه و تحليل داده ها و تعيين عوامل مؤثر در ايجاد مسئله بود براي اين كار ، داده ها را بر اساس نمودار استخوان ماهی دسته بندي كردم . ( پیوست شماره 3 ص 33)

براساس اين نمودار به این نتایج رسیدم که یکی از دلایل بی علاقه گی دانش آموزان به رسم هندسی دبیران ریاضی هستند . دبیران ریاضی با توجه به وقت و فرصت کم تدریس ، کم بودن منابع مطالعاتی در این زمینه ، ارتباط ضعیف با همکاران در زمینه رسم و ندانستن کاربرد رسم هندسی ، به کار عملی و رسم اهمیت نداده اند و اکثر دبیران نیز علاقه ای در این زمینه نداشته و ادعا دارند بیشتر دانش آموزان شان نیز به رسم اهمیت نمی دهند . دانش آموزان نسبت به مطالب رسم و کاربرد آن در زندگی روزمره اشان آگاهي ندارند ، احساس نیاز در این زمینه نمی کنند و آن را لازم نمی دانند در نتيجه علاقه ای نسبت به این قسمت نشان نمی دهند .

با توجه به اینکه تعلیم و تعلم جریان پویایی است که در آن معلمان و دانش آموزان همیشه در تعامل با یکدیگرند ، (یوسفی نژاد،84)معلم باید بین معلومات مختلف دانش آموزان و خودش با استفاده از فرصت های مناسب وحدت ایجاد کند ، تا آنان به کارایی رسم هندسه و اهمیت آن واقف گردند (علیمردانی ، 78) و به هدف اصلی رسم هندسه که تقویت مهارت های استفاده از ابزار تکنولوژی و اندازه گیری است همچنین افزایش دقت تمرکز و حوصله ی د انش آموزان و آشنایی آنان با کاربرد رسم های فنی و تزیینی است ، برسد .

پس بايستي به دنبال راه هايي بود كه بتوان هر جزء از درس را با تصویر عینی که به اندازه کافی ساده و روشن باشد مرتبط کرد . (نژادصادقی ، 76) ، همچنین کاربردهایی از رسم ها را در زمینه های تزیینی وفنی به آنها نشان دهم تا ببینند که چگونه ریاضیات از درون جهان اطراف آنها زاده شده و به این وسیله ایجاد انگیزه نموده و زمینه را برای علاقه مندی بیشتر فراهم کنم هایی را ارائه دهم که با مواد و ابزارهای متنوعی مانند : تصاویر و نمادهای گرافیکی هندسی مدل ها و توضیحات جنبی و جذاب سبب افزایش درک مفاهیم هندسی در همکاران و دانش آموزان شوم ، (احمدی ، 84) همچنین از طریق آموزش به معلمان ، شرایط مناسب تدریس کارآمد را برای همکاران بوجود آورم . (کیامنش،اسفند77)...

فهرست منابع

- اسدی ، نسترن . (سال 1381) ، مقاله خلاقیت و آموزش ریاضی ، دبیر ریاضی مرکز پیش دانشگاهی کوثر سنندج ، ناحیه 1 .

- تصویر رودی ، فرشته . (سال 1384) ، مجموعه مقالات برگزیده ی همایش تبین جایگاه فعالیت های مکمل و فوق برنامه ، انتشارات رسانه تخصصی ، سازمان آموزش و پرورش استان کرمان .

- زمرشیدی ، حسین . (پاییز1370) ، کاشی کاری ، انتشارات کیهان ، چاپ اول .

- زمرشیدی ، حسین . ( تابستان 1368 ) ، طاق و قوس ها ، انتشارات كيهان ، چاپ اول .

-شرف الدین ، احمد . (سال 1383) ، هندسه دلپذیر ، انتشارات مدرسه ، چاپ سوم .

– صالحی طالقانی ، امیر . (بهمن1378)مقاله هندسه کاغذ و تا در کلاس درس ، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ، دفتر نشر فخر دانش ، معاونت و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش تهران .

- ظهوری زنگنه ، حمیدرضا . (شهریور 1379) ، خبرنامه کمیته برنامه ریزی ستاد ملی جهانی ریاضیات ، معاونت پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات وفناوری ، شماره 1 .

- غربی، مظفر. (تابستان 1381)، نقش (به روایت هندسه) ،انتشارات عابد، چاپ اول .

- غربی ،مظفر. (تابستان 1379)، هنر ریاضی، انتشارات یکان ،چاپ اول .

-کشاورز، محمد علی .(زمستان 1378)،بیان تصویری با شکلهای هندسی، انتشارات مدرسه، چاپ اول .

-کیامنش، علیرضا، نوری، رحمان .(اسفند 77)،یافته های سومین مطالعه ی بین المللی انتشارات پ‍ژوهشکده تعلیم و تربیت تهران ،چاپ اول.

- منزوی ،محمد باقر. (تابستان 1383)،گاهنامه فرزان (گاهنامه انجمن معلمان و دبیران ریاضی استان چهارمحال بختیاری، نشر آصف، سال هشتم .

- موسوی ، سید ابوالحسن، وحیدی ،عبدالنبی و دیگران (سال1384)رسم فنی عمومی تهران، نشر کتابهای درسی ایران.

- نشریه داخلی کمیته بهره وری. ( آبان 1342 ) ، دانشگاه فردوسی مشهد .

- نژادصادقی ، نوراله. (پاییز 1376) ، رشد آموزش ریاضی ، دفتر انتشارات کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی .

دانلودگزارش تخصصی دبیرریاضی چگونگی جذاب کردن درس ریاضی وکاربرد رسم هندسی .در قالب ورد وقابل ویرایش در40 صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی دراین قسمت خریدو دانلودکنید.

 


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دانلود گزارش تخصصی نمونه گزارش تخصصی کلیه پست های سازمانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما