دانلود گزارش تخصصی

دانلود گزارش تخصصی

دانلود گزارش تخصصی نمونه گزارش تخصصی کلیه پست های سازمانی در فروشگاه حاضر موجود می باشد .

محل لوگو

گزارش تخصصی هنرآموز رشته طراحی و دوخت

گزارش تخصصی هنرآموز رشته ساختمان

گزارش تخصصی هنرآموز رشته گرافیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته تربیت بدنی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته هنرهای تجسمی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته خوشنویسی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقاشی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته کامپیوتر

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نمایش

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقشه کشی معماری

گزارش تخصصی هنرآموز رشته الکترونیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته الکتروتکنیک

گزارش تخصصی هنرآموز رشته تاسیسات

گزارش تخصصی هنرآموز رشته ساخت و تولید

گزارش تخصصی هنرآموز رشته حسابداری

گزارش تخصصی هنرآموز رشته نقشه کشی عمومی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته صنایع دستی

گزارش تخصصی هنرآموز رشته چاپ

گزارش تخصصی هنرآموز رشته کودکیاری

گزارش تخصصی دبیر فلسفه و منطق

گزارش تخصصی دبیر ادبیات فارسی

گزارش تخصصی دبیر کار و فناوری

گزارش تخصصی انباردار

گزارش تخصصی سرپرست خوابگاه

گزارش تخصصی دبیر تربیت بدنی و ورزش

گزارش تخصصی دبیر جغرافیا

گزارش تخصصی دبیر علوم تجربی

گزارش تخصصی دبیر زبان انگلیسی

گزارش تخصصی دبیر هنر

گزارش تخصصی دبیر تاریخ

گزارش تخصصی مشاور

گزارش تخصصی معاون و مربی پرورشی

گزارش تخصصی معاون فنی

گزارش تخصصی معاون آموزشی

گزارش تخصصی معاون اجرایی

گزارش تخصصی معاون عمومی

گزارش تخصصی مدیر

گزارش تخصصی مربی بهداشت

گزارش تخصصی خدمتگزار

گزارش تخصصی دبیر دینی عربی

گزارش تخصصی دبیر مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی

گزارش تخصصی دبیر ریاضی

گزارش تخصصی دبیر فیزیک

گزارش تخصصی دبیر شیمی

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 720
  • بازدید دیروز : 748
  • بازدید کل : 420046

نمونه گزارش تخصصی دبیرمطالعات اجتماعی چگونگی تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن دردرس...


نمونه گزارش تخصصی دبیرمطالعات اجتماعی چگونگی تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم  با آیات قرآن دردرس...

نمونه گزارش تخصصی دبیرمطالعات اجتماعی چگونگی تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن دردرس...در قالب ورد وقابل ویرایش در 29صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی

بیان مسئله

پرداختن به رابطة مطالعات اجتماعي و قرآن‌كريم با توجه به بحث مفهومي و روشي كه ارائه گرديد، از دو نظر قابل بررسي است.

الف) اگر از مباحث مربوط به معاد و توصيف مراحل و مكان‌هاي مرتبط به آن و مطالبي از قرآن كريم كه به مباحث توحيد و صفات الهي مي‌پردازد بگذريم، شايد بسياري از مسائل محوري قرآن‌كريم به چگونگي حيات اجتماعي، تاريخ زندگي انسان‌هاي صالح و ناصالح، بايدها و نبايد‌ها و نيازمندي‌هاي فكري و رفتاري او در ابعاد مختلف مادي و معنوي ناظر باشد.

طرح گوناگون سرگذشت اقوام و سخن‌راندن از سنّت‌هاي حاكم بر جوامع، تاريخ آن‌ها و توجه دادن به عبرت از آن‌ها (Gقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَF؛ (آل‌عمران/ 137)، Gلَقَدْكَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِولِي الْأَلْبَابِF؛ (يوسف/ 111). به گونه‌اي كه تنها واژة «سنت» با تكرار قابل توجه و با تعابير متعدد آمده ـ شاهدي زنده بر اين مدّعي است. واژه «سنت الله» (8 بار)، «لسنتنا» (1 بار)، «سنن» (2 بار) و «سنة الاولين» (4 بار) تكرار شده است.

همچنين طرح انواع مختلف اين سنن و به تعبيري قوانين اجتماعي از مباحث محوري قرآن‌كريم است. مانند:

1ـ تغيير سرنوشت‌ به دست انسان‌: Gإِنَّ اللَّهَ لاَيُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِن دُونِهِ مِن وَالٍF؛ (رعد/ 11).

2ـ آزمايش با انواع بلا و مصيبت‌ها: Gوَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَF؛ (بقره/ 155).

3ـ تفاوت‌ خصوصيات ظاهري و رفتاري انسان‌: Gيَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثَى‏ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌF؛ (حجرات/13)؛ Gوَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلاَفُ الْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَF؛ (روم/ 22).

همچنين تقسيم‌بندي قرآن كريم از دو طبقة مترف و مستکبر و طبقه صالح و مستضعف و در راستاي آن، طرح بحث از ريشه‌هاي فساد جامعه و راهكارهاي اصلاح آن ـ كه از مباحث اساسي قرآن كريم است و بيشتر در قالب اصول اساسي مانند ضرورت و فلسفة بعثت انبياء و همچنين فروع آن كه تا ابعاد اجتماعي نماز، امر به معروف و نهي از منكر و تولي و تبري پيش مي‌رود ـ نشانگر ميزان بالاي توجه قرآن كريم به موضوعات اجتماعي است (ر.ك. به: طباطبايي، محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، 4، 91 ـ 133). اضافه بر آن، طرح و بيان احكام از نوع واجبات و محرمات و اشاره به برخي از علل تشريع احكام مختلف، گوياي پردة ديگري از حقايق قرآني است، موضوعاتي چون رسيدگي به ايتام، مساكين و در راه ماندگان، (انسان / 82 ؛ بقره / 83 ـ 177، 215؛ نساء / 8 و 36؛ مائده / 89 و 95؛ انفال/ 41؛ توبه/ 60؛ كهف / 79؛ نور/ 22 و حشر/7) انفاق معيار تقوي (بقره/ 3، 215) بيان انحرافات اجتماعي، مانند سرقت، ظلم فحشا و راه‌هاي مبارزه با آن‌ها (مائده / 38 و 32 و 33؛ نور/ 21؛ آل عمران / 135 و نساء / 15 ـ 25) و ... گوياي نوع نگاه قرآن كريم به فرهنگ و جامعة انساني و مسايل مربوط به آن است.

ب) جامعه‌شناسي (شاخه‌اي از علوم اجتماعي با جنبه توصيفي) موضوع و روش مطالعاتي خاصي دارد. برخي از موضوعات محوري مطالعه در اين رشته علمي عبارت است از: ‌1)‌ مطالعة نهادهاي اجتماعي، 2) فرهنگ و زير‌مجموعه‌هاي مربوط به آن، 3) آموزش و پرورش، 4) فرهنگ‌پذيري و جامعه‌پذيري،

5) گروه‌هاي اجتماعي، 6) آسيب‌شناسي اجتماعي، 7) قشربندي و طبقه‌هاي اجتماعي، 8) عدالت اجتماعي، 9) آزادي، 10) رهبري و حكومت در جامعه، 11) مدينة فاضله، ‌12) نظارت و كنترل اجتماعي، 13) تحليل انقلابات، 14) جنبش‌ها و حركت‌هاي مردمي و اجتماعي.

موضوع اصلي جامعه شناسي تحليل و مطالعة رفتارهاي اجتماعي انساني است. اين دانش نقش انسان‌ها ـ مستقيم و غير مستقيم ـ را در خلق اين رفتارها (اعم از رفتارهاي مثبت يا منفي، هنجار يا ناهنجار، به دليل انگيزه‌ها، سلايق نگرش‌ها و بينش‌هاي متفاوت) تحليل و بررسي مي‌كند. با توجه به اين نكته بين موضوعات مورد نظر قرآن‌كريم و مطالعات جامعه‌شناسي نوعي هم‌خواني احساس مي‌شود.عمده دغدغة قرآن كريم با نگاه اجتماعي آن، حوزة رفتارهاي انسان‌ها در جامعه و اصلاح آن است. موضوع مطالعات جامعه‌شناختي هم، تحليل اين‌گونه رفتارهاست؛ البته به شيوة جزيي‌نگر؛ نه كلان‌نگري که در قرآن كريم هست. در نتيجه به نظر مي‌رسد:

1) با مرور بر قرآن‌كريم در مي‌يابيم كه بسياري از مباحث محوري در جامعه‌شناسي وجود دارد كه ـ به طور مستقيم و غير مستقيم ـ مورد نظر قرآن‌كريم است.

2) چون قرآن كريم مصدر بسياري از معارف است، مصدر بسياري از علوم و معارف اجتماعي نيز خواهد بود.

3) بسياري از برداشت‌ها و تحليل‌هاي عقلي و تجربي بشر، از مسائل و نيازهاي اجتماعي‌اش، قابل اصلاح و بازبيني است، به اين معنا که با مراجعه به مضامين اجتماعي قرآن كريم مي‌توان بسياري از مباني، پيش‌فرض‌ها، اصول و قواعد مطالعات جامعة بشري را اصلاح كرد؛ به ويژه اين كه مجموعه گزاره‌ها و آموزه‌ها‌ي علوم اجتماعي، از جمله جامعه‌شناسي، ناظر به انساني اجتماعي است كه رفتارها و عوامل و انگيزه‌هاي آن، بريدة از حيات ابدي و آن جهاني او تدوين و تحليل شده است؛ در حالي كه در قرآن كريم به جنبه‌هاي ديگر انسان و بعد روحاني و آن جهاني او تأكيد فراوان شده است. ضمن اين‌كه قرآن ديگران را از نگاه تك بعدي به انسان و حيات او بر حذر مي‌دارد و به بعد معنوي و آن جهاني او اولويت مي‌دهد. در نتيجه، نگاه تك بعدي به انسان و اصرار بر تدوين گزاره‌ها و نظريه‌هاي سكولار در جهان امروز، اهل تحقيق و تدبر را وامي‌دارد، تا با مراجعه به آن كتاب عزيز، اين دسته از شئونات امروزي جامعه بشري را كشف و اصلاح نمايند و از راز عدم موفقيت قطعي علوم انساني و اجتماعي امروز در مسير رفع مشكلات جوامع و عدم پاسخ‌گويي سريع و كامل به نيازهاي آن پرده‌ بردارند.

تفسير اجتماعي بازتابي از رابطه قرآن و جامعه شناسي

اگر تفسير را فهم و درك مفاد استعمالي و مراد جدّي خداوند از آيات قرآن كريم با شرايط لازم آن بدانيم (ر.ك. به: رضايي اصفهاني، محمد علي، منطق تفسير؛ بابايي، روش تفسير قرآن)، به طور قطع تفسير اجتماعي با رويكرد و نگرش جامعه‌شناختي، از جمله گرايش‌هاي تفسيري است كه مفسر سعي دارد بر اساس يافته‌هاي اين دسته از علوم و با كمك آن‌ها به ضميمة شرايط لازم، به كشف معاني و مفاد استعمالي قرآن‌كريم راه يابد؛ نوعي بهره‌گيري از يافته‌هاي قابل اعتماد علمي كه بر اساس عقل و عرف مي‌توان به كمك آن پرده از برخي اجمال و ابهامات آيات الهي كنار زد و بخشي از حقايق آن را روشن‌تر نمود. بر اين اساس ـ صرف‌نظر از مباحث جنجالي در مفهوم تفسير علمي، و تسرّي جريان تفسير علمي به حوزة علوم‌انساني (از اين جهت كه اين علوم موضوع مطالعه و روش پژوهش ويژه دارند) ـ مفهوم تفسير اجتماعي با رويكرد جامعه‌شناختي را مي‌توان داراي دو جنبة اساسي دانست:

الف) بهره‌مندي از دانش جامعه شناسي و دست‌آوردهاي متقن آن در ابعاد مختلف نظري و كاربردي براي فهم بهتر و دقيق‌تر محتواي آيات قرآني و برداشت نو از آن؛ به گونه‌اي كه بتوان به شيوة عقلاني و منطقي از آن دفاع كرد و دست‌آوردهاي عقل و شرع آن را تأييد نمايد....

منابـع و ماخذ

  1. آژند،یعقوب(1381)، تاریخ نگاری در ایران،نشرگسترده،تهران.

  2. احمدی نژاد ،محمود(1389)، سخنرانی همایش شاهنامه فردوسی

  3. زرین کوب،عبدالحسین(1375)،تاریخ درترازو، چاپ چهارم ،انتشارات امیرکبیر،تهران.

  4. سجادی،صادق(1380)، تاریخ نگاری در اسلام،سمت،دانشگاه تهران.

  5. فرانسس روزنتان(1375)، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ترجمه اسدالله آزاد ، انتشارات آستان قدس رضوی ،مشهد.

  6. طباطبایی علامه ،(1372)، تفسیر المیزان،سوره کهف،نشرامیرکبیر،تهران

نمونه گزارش تخصصی دبیرمطالعات اجتماعی چگونگی تقویت هویت ملی اسلامی دانش آموزانم با آیات قرآن دردرس...در قالب ورد وقابل ویرایش در 29صفحه بهترین نمونه درفضای مجازی دراین قسمت خریدو دانلودکنید.

 


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دانلود گزارش تخصصی نمونه گزارش تخصصی کلیه پست های سازمانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما